Nähtused Interneti ajaloost

😂 ❤️ 🤣 👍 😭 🙏 😘 🥰 😍 😊

Tuttavad sümbolid? 😉 Aga kas oled kunagi mõelnud, et kus kohast need tulid? Kombinatsioone nagu :) ja ;) on leitud tekstidest juba väga ammustest aegadest, kuigi kõige varasemate kasutuste kohta ei olda päris kindel, kas need oli eesmärgipärased või lihtsalt kirjavead. Näiteks 1648. aastal kirjutas luuletaja Robert Herrick oma luuletusse: "Tumble me down, and I will sit Upon my ruins, (smiling yet:)".

Üldiselt tänapäevase kasutuse autoriks loetakse Scott Fahlmani. Carnegie Melloni ülikooli teatetahvlisüsteemi (BBS) kasutasid nii õpilased kui ka õpetajad. Kord septembris 1982. aastal sattusid nad keevalisse füüsikateemalisse arutellu, mis puudutas vabalt langevat lifti. Vaheldusid füüsikateooriad, sarkasm ja keegi tegi nalja, et hiljutise füüsikakatse tõttu on kõige vasakpoolsem lift elavhõbedaga reostunud ning kergelt tules kahjustada saanud. Kuna ülikooli administraator nalja ei mõistnud, siis vastas ta, et liftidega on kõik korras, elavhõbeda reostused on tõsine asi ja tulekahjuga ei tohiks üldse naljatada. Administraatori liigtõsiduse ravimiseks hakati pakkuma erinevaid variante, kuidas anda märku, et kirjutatu oli mõeldud olema humoorikas. Ideid oli palju, kuid tuntumaiks sai Fahlmani kirjutis:

19-Sep-82 11:44    Scott E  Fahlman             :-)
From: Scott E  Fahlman <Fahlman at Cmu-20c>
 
I propose that the following character sequence for joke markers:
        
:-)
        
Read it sideways.  Actually, it is probably more economical to mark
things that are NOT jokes, given current trends.  For this, use
        
:-(
Sellest ajast edasi on emoticonide kasutamine aina rohkem levinud.

Eraldiseisvalt arenes 1986. aastal Jaapanis nende suuremat tähestikku kasutav kaomoji (٩(͡๏̯͡๏)۶ ᶘᵒᴥᵒᶅ). 

Esimene "päris" emoji saabus aastal 1997, kui Jaapani telefonimüüja SoftBank andis välja 90-st sümbolist koosneva emojide komplekti, millest paljud olid sarnased, kui need, mis on kasutusel ka praegu 💩.

Emojipedia, SoftBank 1997


2006. aastal hakkab Google Jaapani emojisid Unicode teisendama. 2016. lõpetab ka SoftBank oma emojide arendamise ning võtab kasutusele Google omad. Hetkel on Unicodes defineeritud üle 3600 emoticoni.  

Siinkohal oleks ehk hea koht täpsustada ka termineid:
emoji - jaapani keelest 絵(E)文(Mo)字(Ji), otsetõlge piltsümbol
emoticon - inglise keelest 'emotion' + 'icon'
kaomoji - jaapani keelest kao” (顔 – “nägu”) and “moji” (文字 – “sümbol”)
Seega tegelikult emoji ja emoticoni sõnade sarnasus on täiesti juhuslik.

Kokkuvõtteks on see nähtus tekkinud ja kestnud juba väga varajastest aegadest.
Note for the {newbie}: overuse of the smiley is a mark of loserhood! More than one per paragraph is a fairly sure sign that you've gone over the line. 

https://www.theatlantic.com/technology/archive/2014/04/the-first-emoticon-may-have-appeared-in-1648/360622/
https://www.thedailybeast.com/the-inventor-of-the-emoticon-tells-all-ive-created-a-virus
https://blog.emojipedia.org/correcting-the-record-on-the-first-emoji-set/
https://emojipedia.org/softbank/1997
https://emojitimeline.com
https://jargon-file.org/archive/jargon-4.4.7.dos.txt 


MUD

Kui rääkida nähtustest, mis enam niivõrd levinud ei ole, siis võiks see olla MUD ehk multi-user dungeon. Need on tekstipõhised arvutimängud, mis on sisuliselt kombinatsioon rollimängust, hack-and-slash stiilis mängust ja jututoast. Mängijad saavad lugeda kirjeldusi asukohtadest, objektidest ja teistest mängijatest ning nendega erinevaid tegevusi teha. Paljud MUD mängud kasutavad Dungeons & Dragonsi (DnD) täringuviskamise reegleid. DnD on rolli- ja lauamäng, mis tuli välja juba aastal 1974.

Esimeseks MUD mänguks loetakse Colossal Cave Adventure't, mille arendas Will Crowther PDP-10 arvutil aastal 1976. Selle mängu loomise lugu on tegelikult hästi armas. Will ja tema naine olid mõlemad programmeerijad ja tegelesid koopamatkamisega. Eriti palju olid nad käinud Mammoth Cave's Kentuckys. Pärast nende lahutust tekkis tal mõte, et ta tahaks kuidagi oma tütardele edasi anda oma koobaste uurimise kogemust ning et neil oleks tore aega veeta. Kuna mäng pidi sobima mittetehnilise taustaga inimestele, siis ta mõtles, et see võiks olla tekstipõhine, et mängijal tekiks tunne, et ta nagu suhtleks arvutiga inimkeeli ja arvuti vastab. Huvi korral saab seda mängu ilma alla laadimata mängida näiteks siin: https://www.colossalcave3d.com/play-the-original-text-adventure/

Järgnevatel aastatel tuli välja hulgaliselt sarnaseid mänge, nagu näiteks Zork, Essex MUD, Scepter jpm. Eesti oma MUD Stonia tuli aastal 1993 (http://stonia.ttu.ee/).

Praeguseks võiks öelda, et MUD-id ise on pigem entusiastide pärusmaa, kuid nendest on arenenud välja MMORPG-d (massively multiplayer online role-playing game), mis on oluliselt populaarsemad. Kui hetkel populaarseks loetaval MUME-l (Multi-Users in Middle-Earth) on keskmiselt aktiivseid mängijaid igal hetkel umbes 50, siis Baldur's Gate III'l umbes 1,8 miljonit ja World of Warcraftil ~0,9-1,2 miljonit.


https://www.digitalhumanities.org/dhq/vol/001/2/000009/000009.html
https://www.newyorker.com/books/page-turner/the-tangled-cultural-roots-of-dungeons-dragons
http://stonia.ttu.ee
https://www.colossalcave3d.com/play-the-original-text-adventure/
https://mudhalla.net/tintin/protocols/mssp/mudlist.html
https://mudlistings.com/general-and-hybrid-muds/mume
https://mmo-population.com


Comments

Popular Posts